Új játékszabályok: Hogyan alakul át a politikai képviselet a közösségi média hatására?
Hogyan írja át a közösségi média a politikusok és állampolgárok kapcsolatát? Ez az a kérdés, amire választ keres az MTA támogatásával Bene Márton politológus a „Politikai Képviselet a Közösségi Média Korában” Lendület-kutatócsoport vezetője – értesült a Közbeszéd a Magyar Tudományos Akadémia közleményéből.
Bene Márton évek óta azt kutatja, milyen hatást gyakorol a közösségi média a politikai folyamatokra, a politika működésére, illetve magukra az állampolgárokra. A munkát most a Magyar Tudományos Akadémia Lendület Programjában folytatja kutatócsoportjával.
„A kutatásunk abból indul ki, hogy a képviseleti válság inkább a korábbi médiakorszakhoz kötődött, hiszen akkor alakult ki az erősen elitvezérelt médiarendszer – mondja a kutatócsoport-vezető. – Viszont az elmúlt 10-15 évben ez jelentősen megváltozott, éppen a közösségi média miatt. Az állampolgárok résztvevőként is megjelentek a politikai kommunikációs rendszerben. Felmerül a kérdés, hogy ennek van-e valamilyen hatása a politikai képviseletre.”
A vizsgálatok egyik ága alapkutatás-jellegű lesz: összegyűjtik az összes német és magyar országos szinten választott politikai szereplő 2010 és 2024 közötti közösségimédia-aktivitását a Facebookon és az Instagramon. A vizsgálat kérdése, hogy a politikusok kommunikációja hogyan változott meg ebben az időszakban, és ez mennyire igazodott az állampolgári igényekhez.
A közösségi médiában a politikai szereplők közvetlenül tudnak kapcsolódni az állampolgárokhoz, nem kell megfelelniük a hagyományos média logikájának, ami miatt korábban tervezettebbnek tűnhetett a kommunikációjuk. Persze a kommunikáció most is stratégiailag vezérelt, de ennek technikája megváltozott: jobban körüllengi a hitelesség látszata.
A kutatásaik során azt is föl fogják tárni, hogy a politikai egyenlőtlenségek mennyiben kapcsolódnak a pszichológiai különbségekhez. Sok ember számára ugyanis kényelmetlen ebben a közegben politikailag megnyilvánulni. Nem azért, mert nem akar hatást gyakorolni a politikai folyamatokra, hanem mert taszítja a közösségi média. Ezért a pszichológiai faktoroknak nagy szerepük van: a konfliktuskerülő vagy introvertált emberek ebből a képviseleti folyamatból ki fognak maradni.
További részleteket a Bene Márton vezette kutatásról az mta.hu oldalán olvashatnak.
Címlapkép: Pixabay (illusztráció)