Fontos levél érkezik a NAV-tól: Érdemes figyelni az ügyfélportált, mert fontos lehet
Hétfőn küldi ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az első adategyeztetési felhívásokat, az érintett cégeknek 15 napjuk van a hibák javítására.
Az adóhatóság hétfői közleménye szerint az idén a NAV már adategyeztetési eljárást is kezdeményezhet; az eljárás teljes folyamata elektronikusan zajlik az Ügyfélportálon, így egyszerűen, gyorsan, online tisztázhatók az eltérések.
A NAV kockázatelemzői a súlyosabb eltérésekre figyeltek, azokat a cégeket szűrték ki, amelyeknek az online számla és online pénztárgép forgalma jóval magasabb volt, mint az az összeg, amit az áfabevallás értékesítésre vonatkozó soraiban feltüntettek. Az adategyeztetés teljesen új típusú eljárás, amelyre még nemzetközi példa sincs, így az első felhívásokat nem minden érintett kapja meg, ezúttal egy szűk körnek küldi a tárhelyére a felhívást a NAV – közölték.
Az érintettek a felhívásra az Ügyfélportálon kialakított felületen néhány kérdésre válaszolva tisztázhatják az eltérést: jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.
Az új adategyeztetési eljárás partnerként kezeli az adózókat, a hivatal elsőként őket kérdezi meg az észlelt hiba okáról, és elsőként ők kapnak lehetőséget a javításra is – hangsúlyozta az adóhatóság.
NAV csak akkor szankcionál, ha az érintett a felhívásra 15 napon belül nem reagál. Ekkor a bírság 300 ezer forint, illetve a korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében a mulasztási bírság magasabb, 390 ezer forint. Ha az együttműködés, a javítás elmarad, revízió is indulhat, ezért fontos, hogy minden érintett kihasználja az adategyeztetés kínálta előnyöket, és 15 napon belül az újfajta eljárásban tisztázza az adateltérést – hívta fel a figyelmet a NAV.
Akik most nem kapnak értesítést, de tudják, hogy érintettek lehetnek, érdemes már most rendezniük az eltérést, mert az online adatok és az áfabevallás eltérését tisztázandó eljárások az első egyeztetések gyakorlati tapasztalatai alapján folytatódnak majd – jelezték.
A NAV egyik fő feladata a tisztességes adózók és a költségvetési bevételek védelme, ezért mindent megtesz a csalárd, szabályokat kijátszó, online adatokkal trükköző vállalkozások kiszűrése érdekében, de úgy, hogy a lehető legkevésbé terhelje a szabályszerűen működő adózókat, erre pedig az adategyeztetés a legalkalmasabb eszköz – írta közleményében az adóhivatal.
Címlapkép: MTI/Mohai Balázs