Már kapható a boltok polcain a Traubisoda: eláruljuk, hogy ízlett
A ’70-es és ’80-as évek legendás üdítője mától kapható, nem is késlekedtünk a kóstolással. A hazai gyártót faggattuk a megújult receptúráról és a jövőbeli tervekről.
Ahogy az ember a kezébe veszi az üveget, azonnal magával ragadják az érzelmek, és tódulnak az emlékek. Persze gyerekkorunkban az üveg, még valóban üvegből volt, ez ma már műanyag, az íz azonban mindenesetre, ha nem is egyezik meg a régivel, nagyon hasonló.
De visszatérve a palackra: azt konstatáltam, hogy a címke szerencsére már nem ragad a kezemhez. Ez régen egyáltalán nem így volt. A csomagolás tehát egyértelműen modernizálódott, de – mint azt később a Traubisodát is gyártó Márka Üdítőgyártó Kft. tulajdonos-ügyvezetőjétől megtudtuk, a receptúra is változott.
Legutoljára ezt a terméket 2018 környékén lehetett kapni a boltokban, ráadásul már az is egy átalakított verzió volt a régi Traubihoz képest. Nekünk pedig nagyon fontos volt, hogy az eredeti ízprofilt hozzuk. Ezt kellett egyensúlyba hozni a mai fogyasztói igényekkel és a Magyar Élelmiszerkönyv által deklarált paraméterekkel – magyarázta Pécskövi Tibor.
Az egészségtudatosság jegyében például a mesterséges színezékek helyett most már természetes színezőanyagokat használnak, a zéró változatból pedig kimaradt a cukor.
Prioritás volt a jelleg megőrzése, az édesség és a savarány eltalálása is. Én azt gondolom, hogy ez kifejezetten jól sikerült. Viszont a fogyasztói visszajelzések majd csak most fognak jönni – mondta el a tulajdonos.
És akkor megint a saját vélemény: a Traubi számomra szinte teljesen hozta a régi ízvilágot, ami viszont különösen tetszett, hogy az üveget felnyitva megcsapott a szőlő illata, csak úgy, mint egykor. Nem véletlen, a Traubisoda ugyanis 5 százalék gyümölcstartalommal rendelkezik.
A jelenlegi piaci kínálattól eltérően tehát lényegesen magasabb a gyümölcstartalma, amely különlegessé teszi a hazai szénsavas üdítőitalok között.
A hasonló termékek esetében a gyümölcstartalom 0 és 1 százalék között mozog, sőt többen csupán aromával történik az ízbevitel. Az 5 százalék tehát az iparág teteje, és ez a minőség árban is magasabb szintre pozicionálja a terméket – ismertette a gyártó.
A Lidl áruházában jelenleg akciós áron, 499 forintért jutottam hozzá az üdítőhöz. A Traubisoda indulásának évében, 1971-ben egyébként palackonként 3 forintért árulták, az akkori 2300 Ft-os átlagfizetések mellett.
Pécskövi Tibor úgy fogalmazott, hogy a boltba kerüléskor a gyártóknak van egy átadói áruk, van egy javasolt fogyasztói áruk, és egy javasolt akciós áruk. Az üzletek természetesen ettől eltérhetnek. Mindenesetre ők a normál árat 599 forint környékére pozicionálták.
A Traubisoda visszatérése három, már ismert ízzel indult: a klasszikus szőlővel, annak cukormentes, zéró változatával, valamint egy kékszőlő ízű variációval. A Lidl-ben a kékszőlő ízű változatot még nem tudtam megvásárolni.
A Márka Üdítőgyártó Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint várhatóan a húsvéti időszakra már egyre több áruházláncban lesz elérhető a termék, az összes ízben. Hozzátette, hogy a jövőben több kiszereléssel is a piacra lépnek. A mostani, 1,75 literes kiszerelést rövidesen követi majd a 330 milliliteres alumíniumdobozos és a fél literes palackos termék is.
Dupla buborék
A márkanév története az évek során bővelkedett az elképesztő fordulatokban, és a szlogen is sokszor változott. A kezdetekkor, 1971-ben például még úgy szólt a reklámszlogen, hogy a „A Traubisoda, a természet ajándéka!” (A név egyébiránt a „Traube” német szőlő szóból származott.)
A legújabb szlogen a „Felfrissít a dupla buborék” lett. Elhelyeztek még egy léghajót is a címkén, csakúgy, ahogy az a régi plakátokon is szerepelt. A gyártó elmondása alapján, a hagyományok iránti tiszteletből.
A Traubisoda licencét egykor az osztrák Lenz Moser biztosította, a palackozósor pedig Olaszországból érkezett. Az ital gyorsan népszerűvé vált, azonban a rendszerváltás után a nyugati üdítők térhódítása miatt csökkent a kereslet iránta. A kilencvenes években jogi viták hátráltatták a gyártást, végül az 2018-ban állt le teljesen, egészen mostanáig. Az év elején vette át ugyanis a Márka Üdítőgyártó Kft. – egy 100 százalékban magyar tulajdonú, családi vállalkozás – az ital gyártási jogait.
Az ikonikus márka pedig sokak örömére március 27-től hivatalosan is visszatért az üzletekbe. Hogy ki nosztalgiázva, ki pedig az újdonság varázsától vezérelve megízlelhesse az egykor csak szocialista magyar kólának becézett, legendás üdítőt.
Forrás: origo, Címlapkép: MTI/Bús Csaba
Olvassa a Közbeszéd cikkeit a Facebookon és a Google hírei között is!
Ha érdekesnek találta, ossza meg és mondja el véleményét!